Alla inlägg den 1 januari 2009

Av Caroline Arvidsson - 1 januari 2009 16:53

Har föresten fått veta att det dragits upp en stor debatt om förarlicens på Rottweiler.. ni kan bla läsa om det här

Vad säger ni?

Jag har alltid varit väldigt upprörd över att tidningarna alltid bara drar upp rottweiler så fort det händer nåt, ingen annan ras (förutom pitbull) är väl så utsatt som Rottisen. Men faktum är, även om jag absolut fortfarande stör mig på just den biten, att en rottweiler har det kraftigaste och starkaste käktrycket som finns och deras bett kan verkligen döda. Så i de tragiska fall då en Rottweiler biten antingen hund eller människa så gör den oftast mycket större skada än en liten Chihuahua eller Tax (som ligger på "bittoppen")

Vi klagar alltid på att det är ÄGARNAS fel att hunden är som den är, vilket självklart stämmer.. så varför då inte införa en form av licens för att få  äga en rottweiler? Det kan ju egentligen bara ge positiva effekter, och det skulle även minska antalet oreggade rottisar i längden så det i samband med den här licensen skulle bli förbjudet att äga såväl oreggat som rottisblandningar. Tror det här kan vara ett litet steg på vägen att få seriösa rottisägare som vet vad de har i kopplet och vet vad rottisen behöver. Finns för många som absolut skulle ha en annan ras..  eller ingen hund alls..

Licensen skulle utformas av Polisen/Rottweilerklubben och bestå i en helgkurs med massa föreläsningar som licenstagaren själv betalar. Även de som redan äger Rottweiler ska gå den, samt uppfödare. Och inga uppfödare får sälja till någon som inte har licens.

Jag har alltid varit lite anti de här frågorna men eftersom det finns folk som uppenbarligen inte tar  hand om sin rottis på rätt sätt, varpå sånt här händer, så är det ju faktiskt inte så dumt iallafall...

Det här är ett ministeg till bättre förutsättningar för rottisrasen men hellre att det görs nåt åt saken, som tex licensen, än att Rottweilern förbjuds som ras i Sverige vilket också varit på tapeten, vilket vore mycket tragiskt!

Jag skulle faktiskt gärna betala för att få licensen om det kan "rädda och rentvå" rottweilerns framtid...  Phu.. nu har jag skrivit av mig lite *s*

Vad säger ni?? kram Carro

Av Caroline Arvidsson - 1 januari 2009 14:25

I måndags gick vi upp vid halv tio.. fixade fika, klädde oss och åkte ut till Vallentuna och träna med Catta och Otto. Jag kom 30 min tidigare så vi tog en promenad medan vi väntade på dem. Vid 11 kom stackars Catta, dödstrött efter att ha sovit bara nån timme på natten, och med en bil dr solarvätskan inte funkade. Men kom gjorde hon! :) Vad gör man inte för hundarna?!

Vi konstaterade att vi skulle åka till Cattas pappas marker, dit åkte vi och började besöket med att ropa in boris son Eskil som hade smitit från gården, men efter lite rop så kom han glatt springades in på gården med svansen i topp! Han är såå ljuvlig den hunden!!

Vi åkte till ett nytt ställe på Hacksta idag, för de har plöjt åkrarna där vi brukar vara så det är inge bra för hundarna att röja på mellan spåren. Så vi åkte ner till "Fågelsjön" där det  också fanns en jättestor åker.. Vi hade tänkt spåra skog idag men skogen var så långt borta från sjön så vi tänkte att vi testar "frusna änggspår" idag istället. :) Vi la varsit spår om ca 800 m på åkern och lät det ligga i kanske 40 minuter. Men -3°C, ganska bra vind och frost i marken....hur skulle detta gå? Kan tala om att det var RUSKIGT kallt Jag som aldrig brukar frysa fick dricka massa te och hoppa omkring för att hålla värmen. Boris hade duntäcke och benskydd på sig :)

Catta och Otto var först ut. Han hade ett skönt tempo idag, tog första 90*vinkeln jättefint, men missade apporten strax innan, gick bra fram till att Catta hade gått en mindre trappa på den blåsiga åkern, då blev det vinden som vann lite över Otto då den slog rejält mellan varven. Otto kämpade på men det blev svajigt. På slutet såg jag lätta fotspår i frosten så vi fick in honom på slutrakan och till slut hittade han slutet. Lite klurigt för honom idag på slutet men han kämpade hela tiden och  gjorde sitt bästa! :)

Det blåste ju istappar den här dagen så efter Ottos spår fick vi dricka lite mer te och värma upp oss i bilen ett tag innan vi gick Boris spår. Usch vad kallt det var!

Jag hade gått som en trappa jag med med 3 trappsteg med 90*vinklar uppåt till  höger och sedan en 90*åt vänster och ner igen mot vägen, 5 apporter ch en brandslang som slut. Hade eg tagit med mig toarullsapporter som jag hade tänkt gömma korv i idag som variation.. men då det blev äng istället för spår så blev det hans vanliga apporter idag.. Boris gick faktiskt väldigt klockrent idag i spåret.. duktig kille! Första gången på frostäng spelade ingen roll.. bra tempo och ihållande jobb.Man blir så fascinerade att man kan plocka ut sin hund ur bilen i alla tillfällen och han ställer alltid upp att spåra och gör sitt yttersta. :) Han slarvade i nån vinkel men å andra sidan blåste det som sagt isbitar idag så.. ja jag tog inte alls hårt på det utan var så stolt och glad att han fixade spåret! KUL!

Mellan spåren fick killarna turas om att röja lite på åkern intill.. härligt för dem! Strålande sol men oj så kallt tyckte vi som stod och snörvlade och drack te *s* mellan bollkastningen.

Efter träningen mötte jag upp min mamma på Coop i Arninge där vi handlade mat varpå vi åkte hem, lagade tacos, kollade på "Att göra en Pudel" (kul film *s*) och delade en flaska rött. Riktig tjejkväll, väldigt mysigt!

Nyåret var helt lagom och mycket trevligt! Min lillebror Erik och hans tjej Maria var här hos oss, vi lagade god middag och satt och snackade skit hela kvällen :) Kikade på alla raketer vid 24 och drack lite bubbel.. de gick hem vid halv två varpå jag och Boris la oss i soffan och somnade så klart. Vaknade halv sex imorse med Boris raklång bredvid mig i soffan.. hur jag kunde sova så vet jag inte! haha. Gick och la oss på riktigt och vaknade vid 11 då vi tog en skön promenad i det underbara vädret! :) Sååå skönt!

Så nu är det ett nytt år.. så får vi se vad det för med sig :)
Kram kram

Ovido - Quiz & Flashcards